Horeca Expo 2018
Van 18 tot 22 november vond in Flanders Expo te Gent de Horeca Expo plaats. De vakbeurs voor horeca en grootkeukens. Exposanten stelden ten toon in acht hallen. Meestal zijn het de uitreiking van de Michelin sterren die de media halen. Tussen alle innovaties en evoluties zocht ik twee in het oog springende nieuwigheden .
In de non-food branche ging ik voor de mist techniek voor groente en fruit van de firma“ Contronics“.
Verse producten verliezen in een winkel snel hun kwaliteit doordat de luchtvochtigheid over het algemeen zeer laag is. Hierdoor verliezen ze vocht aan de droge omgevingslucht. Zo kunnen slablaadjes al binnen een uur slap worden en zichtbaar minder vers en knapperig ogen. De “ dry-mist” technologie helpt om dit effect tegen te gaan. Het is een kopie van een natuurlijk verschijnsel , de ochtendmist boven een akker. Het systeem maakt de allerfijnste mist van het meest zuivere water door middel van ultrasone trillingen. De producten worden als het ware omhuld door een licht mistdekentje. De mist verdampt en hierdoor stijgt de luchtvochtigheid en ontslaat een natuurlijk koelend effect. De verse producten staan geen vocht meer af den behouden langer hun kwaliteit. Ze worden ook niet nat. Het product hoeft na sluitingstijd niet meer in de koelcel en zo doet men ook aan energiebesparing. Door de mist is verpakkingsmateriaal onnodig.
De techniek kan worden toegepast op alle groente en fruit presentatiemeubels, de verdeling en hoeveelheid mist is eenvoudig te reguleren. In Engeland is supermarkt keten Morrisons er reeds een tijdje mee bezig en verschillende Franse hypermarkten gebruiken het systeem ook ( Carrefour en in de Auchan van Roncq- juist over de grens- hebben we het reeds in werking gezien).
Info: www.contronics.nl distributeur België ; Deweerdt , www.deweerdt.be
Bij de voeding was er de introductie bij Pauwels Sauzen van de 500ml. Tubes.
Pauwels Sauzen is de sauzen gigant uit Oelegem voor de horeca. We kennen ze nu trouwens ook zeer goed door hun sponsoring in de wielerwereld. De donker rode truitjes zie je nu alom in het veldrit gebeuren. De firma heeft meer dan 40 verschillende sauzen. Met de lancering van de 500 ml. Tubes beschikt de firma nu over een uitstekend alternatief voor de gekende tubes van 1L. Met dit kleinere formaat mikt men op ondernemers in de foodservice die graag enkele sauzen op tafel serveren. Daarnaast is deze nieuwe tube ook ideaal voor ondernemers met een kleiner verbruik van bepaalde smaken. Denken we maar aan bistro’s , broodjeszaken, frituren en snackbars.
Elf smaken werden er zorgvuldig uitgekozen voor de 500ml. Tubes: Andalouse, Andalouse Chef, Brazil, Ketchup, Looksaus , Mayonaise, Mosterd, Samurai, Tartaar de Luxe, Toscaanse Saus en de heerlijke feestsaus – Truffel Mayonaise. De nieuwe tubes zijn nu reeds beschikbaar.
Info: www.pauwels-sauces.be