DSC_0002DSC_0030DSC_0008

The Hudsons en de Carsons van deze tijd

De meeste liefhebbers van Britse kwaliteitsseries kennen zeker Hudson (Gordon Jackson) en Carson (Jim Carter) nog. De butlers uit Upstairs, Downstairs en Downton Abbey. Beide series speelden zich ongeveer 100 jaar geleden af. Toch is de butler geen verdwenen figuur. Dit ontdekten we op 3 mei.

Op deze dag werd in het trainingscentrum van de ‘School for Butlers en Hospitality Belgium’ in Hertsberge, het boek van Vincent Vermeulen voorgesteld. Vincent heeft reeds menige jaren achter de rug in de ‘hospitality’-branche en is de drijvende kracht achter deze nog jonge school uit 2013. Zelf is hij de vierde generatie in de ‘service en gastvrijheid’-wereld. Hij staat aan het hoofd van een opleidingsschema voor een butler, moderne stijl. De hoogste graad in persoonlijke bediening is het motto. Een butler is geëvolueerd van wijnschenker tot een multitaskende manager, maar het beeld van de trouwe, correcte butler die meestal de touwtjes in handen heeft, is niet verdwenen.

Vincent wil aantonen dat een butler het leven aangenamer kan maken en hoe modern een butler is of zou moeten zijn in deze wereld van topsnelheden. Het boek is een handleiding voor zowel privégebruik als voor op het werk. Het boek zat al 15 jaar in de pipeline. Vincent geeft ons tal van tips om zowel zakelijk als privé sterker in het leven te staan.

Succes uitstralen, tijd efficiënt gebruiken, conversatietechnieken benutten en lichaamstaal gebruiken. Wat is ‘hospitality’ en hoe kan je het integreren in je bedrijf? Dit leert Vincent ons.

Een butler kan nu op vele plaatsen terecht, zoals Guy ons vertelde. Hij komt uit Parijs en is niet meer zo jong. Als hij slaagt, zou hij graag in een ambassade willen werken. Zijn ‘Queens’-English is perfect, wel met een vleugje tongval! De cursussen worden maar enkele keren per jaar gegeven en duren telkens ongeveer 4 weken. Opleidingen worden beperkt tot max. 10 kandidaten. Ook is er een afdeling ‘hospitality’ met o.a. cursussen over etiquette. Hier komen vooral mensen uit de horeca en aanverwanten terecht om te leren de nadruk te leggen op het werken achter de schermen voor een optimale service.

 

Het boek is uitgegeven bij Borgerhoff & Lamberigts.

 

Back To Top