Interview Ivori Moss over stijlvolle debuut EP Deep Dive
Ivori Moss is het project van Aline Goffin, vooral bekend uit de theaterwereld, maar ook de Vlaamse stem van onder andere Anna uit Frozen.
Aline wordt regelmatig gevraagd om Disneyfilms in te zingen, maar nu heeft ze dus haar eigen electropop-project, samen met haar neven Sander en Jasper Bullynck (gitarist van Oscar & The Wolf).
Na een jaar van digitale interacties is het tijd om elkaar weer écht in de ogen te kijken. Om diep in onze relatie met onszelf en de ander te duiken. Deep dive is de eerste EP van Ivori Moss en meteen een gelaagd visitekaartje.
Zoals de titel al doet vermoeden is dit geen snelle gooi naar kortstondige faam maar een genuanceerd resultaat van een jarenlange, diepgaande zoektocht. Het plotse overlijden van hun vader bracht broers Jasper en Sander Bullynck opnieuw in contact met hun nichtje Aline Goffin, wiens teksten en melodieën de perfecte aanvulling bleken op hun muzikaal verhaal. Vanuit Jaspers voorliefde voor grootse sferen, Sanders achtergrond in donkerdere house en Aline’s nineties r&b geïnspireerde (backing) vocals ontstond een eigen geluid, moeilijk onder één noemer te vatten. Tracks als ‘No time’ en ‘Don’t Bother’ kiezen bewust meer voor een soulvolle vibe terwijl ‘What if’ en ‘Pleasure’ heel poppy gestructureerd het oor in wurmen. ‘Diving’ en ‘Dreamer zijn zowel qua lyrics als qua sfeer de meest donkere nummers van de EP maar zwepen tegelijkertijd je lichaam op om te bewegen. Het minutieuze schaafwerk in de Robot Studios van coproducer Pieterjan Coppejans bracht alles naar één muzikaal geheel.
Deep dive gaat over de moed om niet weg te lopen, los te laten en kwetsbaarheid te tonen. Het is een diepe sprong in het onbekende, maar voelt toch vertrouwd aan. En wanneer je merkt dat de vrouw van de producer , de enige echte Eefje De Visser , de nummers spontaan begint te neuriën in de badkamer, weet je dat het goed zit.
‘What if’ en ‘Dreamer’ werden gedraaid door Noémie Wolfs op Studio Brussel en die eerste werd ook Verse vis bij Radio Willy. Ook bij Bruzz haalden beide singles de playlist in hoge rotatie. Het muziekfestival Campo Solar koos Ivori Moss uit 100 bands om de mainstage te openen van hun festivalweekend als voorprogramma van The Haunted Youth, Brihang en Faisal. En ook Open Kiosk
verkoos Ivori Moss boven tientallen bands als één van de hoofdacts voor hun zomerconcerten. Zij hebben hen alvast teruggevraagd voor volgend jaar…
Samen met kersverse mama Aline neemt Allkinds een diepe duik in de Ivori Moss debuut EP.
Proficiat met de EP én de baby!
“Vanaf nu alles op het ritme van de baby!”
Waar vond de naam van de band zijn oorsprong?
“Met Sander en Jasper hebben we eerst naar een naam gezocht die zou verwijzen naar onze familieband en stamboom. Uiteindelijk zou het een naam moeten worden die zowel visueel als auditief in de smaak viel. We zijn het breder gaan opvatten, naar woorden die bij ons beelden (sferen) oproepen en de connectie tussen ons bekrachtigen.
We ontmoeten elkaar meestal aan de zee, ze wonen immers daar. Weet je, na een storm heb je van die schuimkoppen die blijven liggen op het strand en in onze beleving lijken die op een soort ivoren mos. Eerst was er de groepsnaam en daar kwam het beeld bij dat wij erbij voorstelden.”
Jullie werk is op zijn minst stijlvol te noemen en reeds gesmaakt op Studio Brussel en Radio Willy. Schrijven jullie bewust in een bepaalde richting waar elke song in past?
“We zoeken altijd naar nummers die passen binnen éénzelfde sfeer. Een aantal nummers zijn niet verder afgewerkt omdat ze niet binnen dit plaatje pasten. Er moet een mysterieuze donkere lijn door lopen, misschien klinkt het wat arrogant maar het mag niet plat dansbaar zijn.
De inhoudelijk rode draad zijn persoonlijke verhalen die zoeken naar verbinding tussen mensen. De verbinding die vaak kwijt is.
In de muziek moeten we als gevoelsmensen de sfeer direct aanvoelen. Als je het niet voelt, wordt het moeilijk, want dan blijf je schaven aan een nummer om het toch maar te doen werken. Muziek blijft een gevoelsaffaire.”
Ooit getwijfeld over de keuze al dan niet Engelstalig? Sommige artiesten kunnen zich alleen maar verfijnd uitdrukken in het Nederlands.
“Ik wou dat ik me zo goed kon uitdrukken in het Nederlands of in het Frans. Ik zing soms in het Frans en vind dit een fantastisch mooie muzikale taal. Mijn uitspraak is beter dan mijn woordenschat. Het Nederlands is voor mij te concreet en daardoor geraak ik niet in die poëzie. Ik merk dat ik vaak denk in het Engels. Ik hou me veel bezig met de Engelse taal, doe vertalingen en heb een Engelse schoonbroer.
Het heeft ook te maken met de muziek waar je naar luistert, in mijn geval Engelstalig. Als ik ga schrijven, is Engels de taal die er bij mij spontaan muzikaal uitvloeit. Het Nederlands heb ik al wel eens geprobeerd, maar ik heb daar een te ‘propere’ taal voor en dan wordt dat al snel genre ‘musical’. Het is moeilijk om daar van weg te blijven. Een goed dialect hebben en daarin zingen, vind ik zeer mooi zoals Brihang dat schitterend doet. Eefje De Visser klinkt ook fantastisch zoals zij klinkt in het Nederlands omdat zij niet klinkt als Nederlands. Bij haar klinkt de taal als muziek.”
Mooi verwoord.
“Als ik in het Nederlands zing, klinkt dat veel te verstaanbaar en komt dat veel te direct binnen. Misschien had het commercieel een betere keuze geweest om in het Nederlands te zingen omdat er meer ruimte voor is. Maar het is geen keuze, het is wat er uit komt.”
De EP titel ‘Deep Dive’, een diepe duik nemen in…
“Verder gaan dan het oppervlakkige in relaties met mensen. Met de EP zijn we trouwens jarenlang bezig geweest om te zoeken naar onze stijl, om de nummers te selecteren en verder uit te diepen.”
De lyrics zijn duidelijk verstaanbaar en makkelijk te volgen.
“Er was wel eens de vraag van de producer (Pieterjan Coppejans) om te proberen om iets meer te mompelen en iets minder te articuleren, een trend die ‘in’ is. Ik heb het geprobeerd maar het voelde niet organisch en geforceerd.”
‘Dreamer’ wordt ondergedompeld in wijdse elektronische klanken.
“We hebben het bewust uit gepuurd om duizenden klanken en riddles te vermijden en één sfeer neer te zetten. Het past bij het thema.
Jasper (toetsen/ bas /gitaar) kan zeer goed sferen creëren, een tapijt van muziek. Een fijn nummer om live te gaan en er wat meer contrast in te steken. We beginnen heel klein en sfeervol, dan komen de refreinen met zware bas en beat.”
‘Diving’ is zeer opzwepend. In welke locatie zou het goed tot zijn recht komen?
“Sowieso ’s avonds en op een mooi sfeervol donker festival op het strand. ”
‘No Time’ focust op verbondenheid en de filters in onze maatschappij en eindigt met een roep om liefde ‘Love me’.
“Over de kwetsbaarheid die we niet altijd durven tonen, in die zin is het gelinkt met ‘Dreamer’,wat daar ook naar verwijst. Bij ‘No Time’ gaat het meer over social media, altijd druk bezig zijn met de smartphone en u anders voordoen dan je bent. De schijn ophouden dat het leven altijd leuk is, wat natuurlijk niet zo is. We willen graag gezien worden en we zoeken allemaal een manier om dat te bewerkstelligen.
Ik merk het ook bij mezelf. Als je altijd filters toepast op uw foto’s, al is het maar de belichting aanpassen, dan raak je op den duur vervreemd van uw effectieve zelfbeeld/spiegelbeeld. Je wordt dan ongelukkig met wat je effectief in de spiegel ziet of bij een onbewerkte foto.”
Op Facebook postte u een al eigen filmpje zonder filters, alleszins een mooie boodschap naar de jongeren en iedereen eigenlijk.
“Enkel met wat lippenstift op!’ (lacht) Een beetje make up is nog ok.”
Jullie zetten al een mooie recording session neer in de Elaisa Welness in Dilsem-Stokkem.
“Onze andere neef, Simon van Buyten , heeft dat begeleid. We wilden ons live laten zien. Er is niet aan gesleuteld want het zijn one takers. Het blijft natuurlijk een opname, want de trillingen die je live kan ervaren, voel je natuurlijk niet. Mensen laten bewegen, blijft een ontbrekende factor.”
TRACKLISTING
What If
Don’t Bother
Dreamer
Diving
No Time
Pleasure
EP OUT NOW!
Tekst: Peter Minnebo. Foto: Erine . Wijckmans.