Master Class in de Zwarte Zaal Fakkel
In -Team producties is meester in voorstellingen dicht bij het publiek. Daarom gaan ze nu voor Master Class in de knusse Zwarte Zaal van het Fakkeltheater in de Reyndersstraat. Master Class is in alle opzichten een buitenbeentje. Het verhaal rond operalegende Maria Callas is geen musical maar puur teksttheater. De rol van Maria is niet in handen van een vrouw zoals in de meeste opvoeringen van het stuk van Terrence McNally uit 1995 maar Brecht Callewaert, een der oprichters van In Team had reeds jaren de droom en ambitie om als de operadiva op het podium te staan.
Maria Callas, van oorsprong Griekse, kende een getormenteerd leven. Geboren in New York maar op jonge leeftijd terug gekeerd naar Athene, kende ze een heftige jeugd, zowel door haar opgroei in een oorlogsperiode en haar zangstudies. Ze moest tegen alles vechten en vond zelf dat ze haar uiterlijk niet mee had. Wij zien Maria in het stuk terug in New York waar ze is als haar carrière op de terugweg is en haar stem ook hiaten vertoond. Ze geeft nu les aan opkomend talent. Ze krijgt drie studenten over de vloer die de aria van hun leven of degene die het dichtst bij hen past gaan vertolken. Het zijn verschillende studenten, een is onzeker, de andere te zeker en de derde kijkt alleen maar naar het uiterlijk. Maria confronteert ze op hun muzikale tekortkomingen, soms op subtiele wijze, soms op een brutale manier. ‘ Ik bijt niet maar blaf wel’.
Ze geeft kritiek met humor maar ook met een boos gevoel van superioriteit. De perfectie die ze heeft gekend moet overslaan op de studenten. Ze moeten het lied verstaan, de tekst, de componist begrijpen maar ook de taal en emoties beheren. Soms is ze getergd of ontmoedigd door het gebrek aan talent van de studenten.
Maar ze vecht ook met de spoken uit het verleden. Haar eerste huwelijk met de Italiaanse industrieel Meneghini was de basis van haar internationale carrière maar dit huwelijk liep op de klippen en ze begon een relatie met de Griekse reder Aristoteles Onassis. Haar levensverhaal is als een rode draad door het verhaal.
In feite is ze geniaal en kwetsbaar maar ze heeft respect voor hen die de kunst van de opera beheersen. Dit reflecteert ze op de studenten. Afbreken maar ook opbouwen. Zelf heeft ze ook veel tegen kritiek en media moeten vechten en dat maakt haar nu nog sterker in haar denkwijze, verhalen en emoties.
Brecht Callewaert schittert in alle grandeur. Twee x 1 uur staat hij constant op het podium en brengt ook twee naar adem snakkende monologen. Hij Is bovenaards in het Italiaans van de diva en als je je ogen sluit ben je precies in La Scala.
Brecht is omringd door jeugdig talent. Maud Hanssens, Morann De Langhe en Bjorn Geudens zijn de studenten en laten horen dat ze over een prachtige stem beschikken.
Charles Vanden Broucke is de begeleider aan de piano. En Bas Bossaerts is de handige podiumverzorger.
De muziek van Verdi, Puccini en Bellini is zeer gesmaakt en je moet zeker geen operaliefhebber zijn. Neem ook zeker het handige programma met 2 blz. verklarende woordenlijst, een leuk extraatje.
In de Zwarte zaal van de Fakkel vanaf 8 juni.
Gust Charrin.