Ganesha, een Perfecte God
De Zwarte Zaal van het Fakkeltheater had 10 jaar geleden de primeur van de première van “ Ganesha- een Perfecte God”. Het was de allereerste samenwerking tussen Allard Blom en Martin Michel. Een duo dat later nog prachtige producties zou maken.
Met een nieuwe cast en in de Rode Zaal van de Fakkel is er binnenkort de versie 2.0. Een term die misschien soms te pas en te onpas gebruikt wordt maar hier zou het oneerbiedig zijn om van een gewone herneming te spreken. Het verhaal zegt zoveel over het leven en zijn verwachtingen. Een emotioneel verwerkingsbeeld van loslaten en liefdesverdriet.
Judas TheaterProducties gaat ervoor dat dit verhaal een ontdekking zal zijn voor een nieuwe generatie publiek.
Het is een nogal bizar reisverhaal van twee vriendinnen naar Indië met als geestelijke reisleider , de God Ganesha.
De twee vriendinnen worden gespeeld door Goele De Raedt en Kirsten Cools. Pieter Van Keymeulen is Ganesha en Wanne Synnave , die we nog kennen van Magdalena speelt alle andere rollen.
Het persmoment was nog eens een ideale gelegenheid voor een korte babbel met Goele De Raedt.
–Een zeer emotionele musical ?
Zeker, een emotionele en serieuze productie. Een verhaal met veel emotie dat heel diep gaat. Het is heel dankbaar om te spelen. Het thema en de achtergrond in Indië geeft een zeer interessant gegeven. Het goddelijke in jezelf en in iemand anders zoeken. Zelfs op zoek gaan naar het verhevene. Misschien een moeilijke materie maar een uitdaging om te spelen.
-Een moeilijke materie , maar toch voor een breed publiek?
Jazeker , het is menselijk. Het verhaal van twee moeders die op reis gaan maakt het in feite heel gewoon en toch is het iets bijzonders als ze zichzelf tegenkomen. Je bent 40 en komt op een moment van beseffen , wat speelt er nog in je leven ?
-Een ijzersterk verhaal , wat af en toe ontbreekt in sommige musicals ?
Hier primeert het verhaal. Je voelt dat het publiek mee die reis kan maken. Geeft iets intiem. Het gevoel dat ze dicht bij jou zitten. Daarom is het ook een extra bonus van de vertoning hier in de Rode Zaal. Je voelt de emoties samen met het publiek en vormt een geheel met hen. Zou misschien niet zo lukken in een megazaal.
-Recent hoorden we dat je de rol van Leen Dendievel overneemt in de “ Show van mijn Leven” – Jan Van Dyke 70 jaar-?
Het lichtere genre is me bekend. Ben er zelfs met begonnen. Ik heb een enorme voorliefde voor revue en sketches. Het is een echte kenbaarheid voor de mensen en er zit ook snelheid in. Voor mij is het even een verademing om iets lichts te doen. Het is in mei tegen de zomer en past goed in mijn schema. En ja , als ze me zouden vragen voor de Winterrevue , graag hoor.
-Dit jaar zagen we je weer op het Donkmeer. Is toch een buitenbeentje ? Voor mij het toppunt telkens van het seizoen.
Na “ Kiss me Kate” was er nu “ Titanic” . Zalig om dit te doen. De zomerse setting is uniek . Je zit zelf buiten te spelen. Er is een gigantisch en mooi decor. Met een toffe cast en een massa figuranten is dit zowel voor ons acteurs als voor het publiek iets fantastisch. Ik denk dat het een efficiënte formule is om het maar om de twee jaar te doen. Ideaal. Ik moest er wel mijn verlof voor laten maar laat ons eerlijk zijn , Donkmeer is op zich een beetje verlof.
-Kindermusicals zijn ook je ding ?
Ja hoor. In de zomer gaan we zelfs nog een weekje Aladdin herhalen. Een kindervoorstelling is een mix van wat romantiek en humor. De korte speeltijd is ook een zeker voordeel. Soms gaat dit wel niet door bv. technische noodzakelijkheden in het verhaal. ( Zie Aladdin )
-Nog wat in de pipeline?
Eventueel wel , het staat nu even on hold. Heb echter nooit schrik dat het stopt. Ik sta zeer open en dan komt er wel van alles op je af.
-We zagen je ook in “ The Best of Musicals”?
Was keitof. Is wel een andere manier van repeteren. Er was maar een zeer korte tijd, zeker om de backings in te studeren. Bv. maandag was er de choreografie studie en de vrijdag erop was er al een optreden. Zo samen optreden geeft wel een goed gevoel.
-Best of Opera area’s . Ook iets voor Goele?
Zeker. Als zang ben ik in het conservatorium begonnen met klassieke opera en daar gaat nog altijd mijn voorkeur naar uit. Thuis hoort dat er wel bij hoor , af en toe een stukje area zingen !
Thanks Goele.
Vanaf 4 april tot en met 26 april , Rode Zaal, Fakkel.
Alle info en tickets : http://www.judas.be/