Lelies geven vuur in Fakkeltheater

 

Dertien is zeker geen onheilsnummer voor de nieuwe stijl versie van de musical Lelies. Het is immers dertien jaar geleden dat de eerste creatie van het stuk verscheen. Ondertussen kwam er ook nog een symfonische versie. De iconische Judas musicalproductie komt nu terug dankzij InTeam Producties. Het aangrijpend verhaal, gebaseerd op ‘ Les Feluettes’ van de Canadese schrijver Bouchard, werd tot een meeslepende musical bewerkt door Alard Blom, met schitterende muziek van Sam Verhoeven in een regie van Niels De Valk. Deze versie is geen kopie maar een Lelies 2.0 in nieuwe stijl.

Lelies is het verhaal over een noodlottige geschiedenis. Hoofdrolspelers in deze geschiedenis, Jean Bilodeau, een respectvolle bisschop en Simon Doucet. Simon zit al meer dan 30 jaar in de gevangenis en beleeft zijn laatste momenten op aarde. Jean komt de doodzieke man de biecht afnemen. De bisschop komt echter terecht in een waar toneelstuk dat Simon met medegevangene heeft gemaakt. Het stuk gaat over hun gezamenlijke jeugd. Doucet kent in feite het verhaal goed maar hij blijft zich al meer dan 30 jaar afvragen wat er gebeurd is op de dag dat hij bijna in een brand stierf. Was het, het feit dat Simon toen iets had met de jonge Vallier ( alias Lelietje) en kon Jean het niet verkroppen.? Alleen via Jean kan hij aan de volle waarheid komen. Simon regisseert het hele stuk met ijzeren hand.  Drie jaar bouwde hij aan een verhaal over jaloezie, liefde, berouw, moord en wraak.

Vroeger is lang geleden en de zonde van de wraak, zal dit allemaal meetellen? En wat met het element vuur, als het ware een rode draad door het verhaal. De noodlottige laatste scene heeft speciaal een onduidelijk einde voor de toeschouwer. Enkel de bisschop kent de ware afloop.

We zien, typisch voor InTeam, een cast met een bonte mix van gevestigde waarden en opkomend talent. Het continue spel van ieder van hen geeft een enorme meerwaarde aan het stuk en geeft een totaal andere vorm aan Lelies. Het ontdekken waard.

Tim Saey is de huidige Simon en Bisschop Bilodeau is in handen van een ijzersterke vol emoties Hannes Vandersteene.

We krijgen in deze dramatiek toch ook komische elementen met Brecht Callewaert ( wie anders) als Gravin de Tilly. Florian Slangen is dan weer de hypersensitieve Mademoiselle de Rozier. We volgen ook een deel dubbelrollen. Zo is Thomas Servranckx cipier en Barones de Hue. Rudi Giron neemt zelfs drie rollen tot zich met Broeder Saint-Michel, Timothee en Baron de Hue. De jonge Simon is een uiterst belangrijke rol en wordt gespeeld door Wout Puimège. Ruben Santens is de jonge Vallier en Joppe Dekoker de jonge Jean Bilodeau.

 

Er is een live orkest dat extra touch geeft.  Het decor en de kostuums kregen ook een eigentijdse look. De versie is herkenbaar voor wie de musical 13 jaar geleden zag maar deze versie is nog prachtiger en geeft je nog groter perspectief op het geheel.

Dertien hoeft niet altijd een ongeluksgetal te zijn!

Nog tot 6 oktober in de Rode Zaal van de Fakkel.

Info en tickets: www.inteam-producties.be

Tekst: Gust Charrin.

Foto: Arnold Mendonck.